Direktlänk till inlägg 28 december 2010

Nils Rubendahl

Av rubendal - 28 december 2010 20:26

När man söker fakta på internet om Nils Rubendahl så är det endast på "Konstnärslexikonett Amanda" som man kan hitta någon form av information där står att läsa följande:


NILS RUBENDAHL

Bildkonstnär, född i Fogdö, Strängnäs 1904, död 1996. Han studerade vid Tekniska skolan i Stockholm. Han studerade målning för Hjalmar Grann, samt i Paris på Watteauakademin under Othon Friesz och Henry de Waroqier 1931-1932. Han gjorde studieresor till Spanien, Italien och Nordafrika. Han har även arbetat som konstpedagog, föreläsare och lärare i målning.
Han har deltagot i utställningar på skilda håll. 1966 i Riksförbundet för bildande konsts vandringsutställning, Poetisk verklighet.
Representerad: i landsting och andra samlingar.
 

http://www.lexikonettamanda.se/show.php?aid=18603

 
 
   
"Vätternbild" ett typiskt Rubendalskt landskap

Nils Rubendahl verkade i Hjo under en stor del av sitt liv och mycket av motiven i hans konst är hämtade från trakterna kring Hjo - det som kallas för Guldkroksbygden. För det är som landskapsmålare Nils Rubendahl gör sig allra bäst och den säkra penselföringen kombinerat med ibland väldigt djärva färger gör att man direkt kan känna igen en Rubendal. På något sätt kan man säga att Nils Rubendahls landskap är arketypiskt för svenskt landskapsmåleri från 1900-talets senare hälft. Ett typiskt rubendalskt motiv är en vy från Hökensås ner mot Vättern. Men det förekommer även andra motiv, en del nästan helt non figurativa.

   En finstämd och lättillgänglig Rubendal.


Vissa av tavlorna kan vara svåra att ta till sig och de kräver mycket av sin omgivning för att komma till sin rätt. Andra kan vara mer finstämda och lättillgängliga i milda färger och föreställande motiv.

  

Mina föräldrars Rubendal

I mitt barndomshem fick jag lära mig att Rubendal var en "riktig konstnär" och när mina föräldrar köpte sin Rubendal (på en av Nils Rubendahls sista utställningar.) fascinerades jag av den skenbara enkelheten i måleriet och att färgsättningen var så "oinsmickrande" men samtidigt korrekt.

När jag kom över mina första egna Rubendalare så var jag mäkta stolt och trodde att jag gjort ett klipp (Jag hade fått dem gratis till och med!) men när jag kontaktade en framstående auktionsfirma i Stockholm för att förhöra mig om värdet på tavlorna så fick jag till svar att man hade hört talas om Rubendal men aldrig sett något... Nils Rubendahl befinner sig i sin ungdom i den svenska och även europeiska konstens epicentrum men då han bosätter sig i Hjo glöms han bort eller snarare, det breda genombrottet uteblir och han blir i mångt och mycket att betrakta som en lokal konstnär.

I Hjo kan man idag köpa en Rubendal för några hundralappar, om man har tur kan man till och med, som jag, hitta dem i soporna, på de lokala auktionerna blir de ofta osålda och ingen verkar se värdet i dessa tavlor. 

Motiven

Nils Rubendahl upprepade ofta motiven och det är vanligt att samma motiv återfinns i olika format och i olika färgsättningar. Det verkar som om han gjorde en liten oljemålning först och fortsatte sedan med några större målningar med samma motiv.

  

Jämför med "Vätternbild" ovanför. Den här tavlan verkar ha samma motiv men en annan ljussättning och framför allt - den är mycket mindre!


Landskapsmåleriet dominerar men även serier av mer eller mindre non figurativa motiv finns också. Däremot målade Nils Rubendahl sällan porträtt eller människor och jag har endast sett några få tavlor föreställande hus eller arkitektur.

  

Ett exempel på där byggnader förekommer i Nils Rubendahls måleri.

 

Material och teknik

Nils Rubendahl målade främst i olja, men i min samling har jag också en mycket ovanlig och osignerad akvarell med en proviens och motiv som utan tvekan säkerställer att det är en Rubendal. 

  

Något så ovanligt som en Rubendal-akvarell. Tavlan kommer från en hjokonstnärs dödsbo och på den lilla lappen som sitter i parspartouets kant står det "Nils". 


Oljemålningarna är omväxlande målade på massonit och på spänd duk. Dukarna är nästan alltid av standardmått men massoniten har varierande propotioner och storlek. Det verkar inte vara någon skillnad på kvalitén på tavlorna, alltså Rubendal valde inte material med plånboken utan snarare utifrån vilken teknik som skulle användas och underlaget blev en given del i metoden. Färgen är varierande lagd i tjocka lager och till terpentin-tunn. Att tavlorna är så beroende av externt ljus, varierar i färguttryck under dagen och vid olika väderlek är ett tecken på att mycket omsorg lades på paletten.

Ramar

Det sägs att Nils Rubendahl ofta "målade med ramen på" och målade då ramen sist och då målades den vit. Detta kan säkert stämma då en hel del av målningarna som förefaller vara gjorda under 60- och 70-talen har en enkel vitmålad ram.

  

Den karaktärististka vitmålade ramen.

Annars är det också vanligt att tavlorna har "dubbla ramar", först en vit ram följt av en t.ex silverram.

  

Dubbel ram

Titlar

Här kan man fakiskt se en tendens att ju mer abstrakt tavlan är desto mer fantasifullt är namnet. en typisk "konkret" titel är "Vätterbyggd". Men även titlar som "Nocturne" eller olyckbådande "Gärtecken" förekommer.   

Gärtecken - en olycksbådande titel...

 

Hittills har jag bara hittat en Rubendalolja som saknar titel, det märkliga är också att den mer än någon annan rubendal befinner sig i gränslandet mellan figurativ och non figurativ.

Annars har tavlorna har nästan alltid titeln skriven på baksidan.

   En Rubendal utan titel.

 

Datering, perioder och signatur

Jag har aldrig sett en daterad tavla av Nils Rubedahl därför är det vanskligt att försöka ange när de är målade. Det finns helt klart olika perioder i hans måleri och ofta kan man, som jag skrev innan, "se perioden på ramen" och på materialet men någon exakt datering finns ännu inte.

  

Det råder även viss förvirring kring signaturen då Nils Rubendahl signerade sina tavlor med Rubendal - alltså utan H. På hans gravsten på Hjo kyrkogård står det dock Rubendahl.

Priser

En del av tavlorna har priset skrivet på baksidan och på en del finns till och med utställningsetiketten kvar. Det är slående att tavlorna kan kosta lika mycket i dag som när de ställdes ut för först gången för 30 - 40 år sedan.

Jag har ännu inte hittat någon rubendal som har rätt pris, de är alldelles för billiga!

Representation

Nils Rubendahl är rikligt representerad i offentlig miljö, jag vet att det finns en på Kärnsjukhuset i Skövde, det finns en i Dafgårds personalmatsal och jag har sett en makalös, ganska stor, målning med ett typiskt rubendalskt landskap i glödande rött i Skövde kommuns konstsamling. Hjo kommun har ett stort antal, det hänger bland annat några sena verk på biblioteket i Hjo. Jag tar gärna emot tips på vart det finns Rubendal-tavlor till allmänt beskådande.

Fakta och feedback

Jag tar gärna emot fakta och tillrättavisningar från personer som har uppgifter att lämna. Om du har några verk du vill visa här på bloggen så får du gära höra av dig.

  

Nocturne III, en liten sentida tavla av Nils Rubendahl.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Presentation


Detta är en blogg om Nils Rubendals konst.

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2010
>>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards